Sejak akhir-akhir ini, masalah disiplin dalam kalangan remaja semakin membimbangkan pelbagai pihak. Bincangkan faktor yang menyumbang masalah ini dan langkah menanganinya.
1. ISI UTAMA
IU = DEFINISI +/ PU +AH+AC+PC
DEFINISI
|
------------
|
PU
|
Remaja selalu dikaitkan dengan masalah disiplin.
|
AH1
(senario)
|
Sejak kebelakangan ini, masalah disiplin dalam kalangan remaja semakin membimbangkan.
|
AH2
|
Berita tentang remaja yang bermasalah banyak dipaparkan melalui media massa,
|
AC
|
contohnya masalah buli, vandalisme, ponteng sekolah, merokok dan sebagainya.
|
AH2
(kesan)
|
Masalah ini pastinya memberikan pelbagai impak negative kepada remaja itu sendiri, seperti menjejaskan prestasi akademik mereka, menakutkan masyarakat dan menyusahkan orang ramai.
|
PC
|
Terdapat beberapa faktor yang menyumbang kepada masalah disiplin dalam kalangan remaja.
Walau bagaimanapun, beberapa langkah efektif boleh diambil untuk menanganinya.
|
2. ISI SOKONGAN
IS1 = AF + AH + AC + AP
AF
|
Antara faktor yang menyumbang kepada masalah disiplin dalam kalangan remaja ialah kekurangan perhatian dan kasih sayang daripada keluarga.
|
AH1
|
Pada zaman yang mementingkan materialistik ini, ramai ibu bapa sibuk bekerja untuk menambah pendapatan keluarga.
|
AH2
|
Ramai ibu bapa keluar bekerja sejak awal pagi dan pulang pada lewat malam.
|
AH3
|
Hal ini menyebabkan mereka tidak dapat bersama anak-anak sepanjang hari.
|
AH4
|
Anak-anak yang tidak mendapat perhatian ibu bapa berasa dipingirkan oleh keluarga sendiri.
|
AH5
|
Mereka berasa tidak dihargai dan disayangi, menyebabkan mereka mencari altrnatif lain sebagai ganti untuk mendapatkan perhatian dan kasih sayang.
|
AH6
|
Remaja akhirnya akan mencari rakan sebaya yang mempunyai masalah yang sama.
|
AH7
|
Apabila mereka bertemu, mereka akan melakukan pelbagai masalah disiplin,
|
AC
|
seperti merokok, ponteng sekolah, buli dan vandalisme.
|
AP
|
Jelaslah, pengabaian ibu bapa terhadap anak-anak menyumbang kepada permasalahan ini.
|
IS2 = AF + AH + AC + AP
AF
|
Seterusnya, pengaruh rakan sebaya juga menyumbang masalah disiplin dalam kalangan remaja.
|
AH1
|
Rakan sebaya ialah golongan remaja dalam lingkungan umur yang hampir sama dengan remaja tersebut.
|
AH2
|
Mereka mempunyai cara pemikiran, sikap dan minat yang hampir sama.
|
AH3
|
Rakan sebaya merupakan golongan yang sangat rapat dengan remaja dan mampu mempengaruhi tingkah laku remaja.
|
AH4
|
Remaja yang bermasalah akan mencari rakan sebaya yang bermasalah juga.
|
AH5
|
Mereka akan menubuhkan kumpulan untuk membina identiti mereka sendiri.
|
AH6
|
Seterusnya mereka akan melakukan pelbagai masalah disiplin bersama-sama sebagai cara untuk mendapat perhatian, memuaskan hati, kerana dicabar oleh rakan sebaya dan juga kerana membalas dendam,
|
AC
|
contohnya merempit, lumba haram dan vandalisme.
|
AP
|
Sesungguhnya, pengaruh rakan sebaya yang tidak baik banyak memberi kesan negatif kepada remaja.
|
IS3 = AF + AH + AC + AP
AF
|
Selain itu, media
|
AH1
|
Media massa seperti media cetak dan media elektronik banyak mempengaruhi tingkah laku remaja.
|
AH2
|
Filem-filem asing yang ditayangkan melalui televisyen dan pawagam di negara kita banyak mengetengahkan unsur-unsur seks dan ganas yang melampau yang bertentangan dengan budaya timur,
|
AC
|
contohnya aksi ganas dalam filem Terminator dan aksi artis-artis yang berpakaian seksi dalam filem-filem Inggeris dan Bollywood.
|
AH3
|
Golongan remaja yang kurang matang dan kurang didikan agama akan terpengaruh dengan aksi ganas dan tidak bermoral serta fesyen pakaian yang dipakai oleh artis wanita dalam filem-filem yang ditonton.
|
AH4
|
Hai ini mencetuskan keghairahan dan keterujaan dalam diri remaja dan akhirnya mereka melakukan aksi yang sama.
|
AH5
|
Bahan bacaan picisan seperti komik-komik lucah dan pelbagai jenis majalah hiburan yang memaparkan aksi dan gambar artis tempatan dan antarabangsa dengan aksi yang melampau mudah didapati di seluruh negara turut mempengaruhi tingkahlaku remaja.
|
AP
|
Oleh itu, tidak dapat dinafikan bahawa media
|
IS4 = AF + AH + AC + AP
PC
|
Walau bagaimanapun, terdapat beberapa langkah efektif yang boleh diambil bagi mengatasi masalah disiplin dalam kalangan remaja.
|
AF
|
Antaranya ialah peranan ibu bapa.
|
AH1
|
Ibu bapa harus bijak membahagikan masa antara kerjaya dengan keluarga.
|
AH2
|
Mereka harus meluangkan masa yang berkualiti bersama anak-anak.
|
AH3
|
Ibu bapa perlu mengisi waktu bersama anak-anak dengan beriadah bersama atau melakukan aktiviti bersama-sama,
|
AC1
|
seperti bercuti, melancong dan membeli-belah.
|
AH4
|
Selain itu, ibu bapa juga harus mengetahui perkembangan anak-anak,
|
AC2
|
seperti masalah mereka, pelajaran mereka dan memantau rakan anak-anak dengan cara yang betul.
|
AH5
|
Oleh hal yang demikian, anak-anak berasa disayangi oleh ibu bapa mereka sendiri kerena ibu bapa mereka memberi sepenuh perhatian kepada mereka.
|
AH6
|
Jadi mereka berasa tidak perlu mencari alternatif lain untuk mendapat perhatian kerana kasih sayang di rumah sudah mencukupi.
|
AP
|
Jelaslah, hal ini dapat menghindarkan remaja daripada terjebak dalam masalah disiplin.
|
IS5 = AF + AH + AC + AP
AF
|
Di samping itu, pihak sekolah turut berperanan membendung masalah disiplin dalam kalangan remaja.
|
AH1
|
Unit Bimbingan dan Kaunseling memainkan peranan yang sangat penting untuk membendung masalah disiplin dalam kalangan remaja melalui kaedah psikologi.
|
AH2
|
Sebelum pelajar bermasalah dikenakan hukuman akibat kesalahan mereka, mereka sepatutnya dihantar ke unit kaunseling untuk proses kaunseling bagi menyedarkan dan menginsafkan mereka.
|
AH3
|
Sekiranya kaedah ini gagal, barulah mereka dihantar ke Unit Disiplin untuk menerima hukuman yang sewajarnya.
|
AH4
|
Hukuman yang dikenakan terhadap pelajar harus dilakukan mengikut prosedur yang sewajarnya, bukan bertujuan untuk menganiayai dan menghukum, sebaliknya menyedarkan mereka, seterusnya memberi amaran kepada pelajar lain,
|
AC
|
contohnya mengenakan denda, mengenakan merit, gantung sekolah, buang sekolah atau rotan.
|
AP
|
Tidak dapat dinafikan, penguatkuasaan undang-undang sekolah dan hukuman dapat membantu pihak sekolah membendung masalah disiplin dalam kalangan remaja.
|
IS6 = AF + AH + AC + AP
AF
|
Selain itu, masyarakat juga harus memainkan peranan mereka dengan berkesan untuk menangani masalah disiplin dalam kalangan remaja.
|
AH1
|
Jiran tetangga harus menegur atau melaporkan remaja yang melepak di kawasan kejiranan mereka,
|
AC
|
manakala premis-premis hiburan seperti kafe siber, pusat snuker serta kedai makanan mamak harus melarang remaja memasuki premis mereka tanpa kebenaran.
|
AH2
|
Unit Rukun Tetangga atau RELA juga berperanan mencegah masalah pelajar merempit, ragut, vandalisme dan lain-lain dalam kalangan remaja di kawasan perumahan mereka.
|
AH3
|
Masyarakat juga boleh membuat laporan atau aduan kepada pihak berkuasa jika melihat salah laku yang dilakukan oleh remaja.
|
AH4
|
Penglibatan dan kerjasama masyarakat dalam usaha membendung masalah disiplin dalam kalangan remaja sangat dituntut walaupun remaja tersebut tiada hubungan persaudaraan dengan mereka.
|
AH5
|
Sikap enau dalam belukar, melepaskan pucuk masing-masing harus dielakkan dalam kalangan masyarakat kerana sikap ini tidak membawa apa-apa kebaikan, malah menggalakkan masalah disiplin yang lebih serius dalam kalangan remaja.
|
AP
|
Jelaslah, peranan masyarakat tidak kecil sumbangannya dalam usaha menangani maslah disiplin dalam kalangan remaja.
|
3. PENUTUP
P = AK + AS + AHrpn
AK1
|
Kesimpulannya, terdapat beberapa faktor yang menyumbang masalah disiplin dalam kalangan remaja, namun pelbagai kaedah yang berkesan boleh diambil untuk menanganinya.
|
AS1
|
Semua pihak harus memainkan peranan masing-masing secara langsung.
|
AS2
|
Langkah-langkah drastik dan efektif perlu dikaji dan diambil tindakan.
|
AS2
|
Pihak kerajaan dan NGO juga perlu terlibat sama memainkan peranan masing-masing dengan berkesan,
|
AHrpn
|
agar negara dapat melahirkan modal insan yang berkualiti untuk menerajui tapuk pemerintahan negara pada masa akan datang, seterusnya mencapai taraf negara maju yang gemilang.
|
PERINGATAN !!!
- PENUTUP MESTI DITULIS DALAM 1 PERENGGAN SAHAJA.
- Keseluruhannya, dalam satu karangan yang anda tulis, terdapat 7 / 8 perenggan sahaja.
Isi utama : I perenggan
Isi sokongan : 5 / 6 perenggan
Penutup : 1 perenggan
------------------------------------------
Jumlah : 7 / 8 perenggan
------------------------------------------
thank you!!!!!!!! membantu sgt!!! karangan yang menarik dan so awsome
ReplyDeleteOk
ReplyDeleteN.g.e.t.o.p
ReplyDeletePenutup tiada ke??
ReplyDeleteBut it was useful
Bagus sangat...thank you
ReplyDelete