Thursday, February 15, 2018

Kanak-kanak sering menjadi mangsa dalam keganasan yang terjadi oleh golongan dewasa. Bincangkan kesan perlakuan tersebut terhadap kanak-kanak.

Berita keganasan rumah tangga sering dipaparkan melalui media massa iaitu media cetak dan media elektronik.  Penderaan kanak-kanak semakin berleluasa dalam kalangan masyarakat kini. Kanak-kanak sering menjadi mangsa dalam keganasan yang dilakukan oleh golongan dewasa. Punca penderaan kanak-kanak mungkin disebabkan masalah kewangan oleh sesebuah keluarga. Selain itu, penderaan kanak-kanak juga berlaku akibat krisis rumah tangga, tekanan di tempat kerja dan kurangnya pendidikan agama dalam kalangan ibu bapa. Antara kes penderaan yang pernah berlaku ialah kes terhadap seorang bayi yang didera oleh ibu bapa kandungnya sendiri. Sesunguhnya, terdapat banyak kesan keganasan oleh golongan dewasa terhadap kanak-kanak.

       Antara kesan penderaan kanak-kanak ialah mangsa akan mengalami kecederaan anggota badan. Kecederaan yang melampau boleh menyebabkan kecacatan kekal kepada kanak-kanak tersebut. Lebih malang lagi, kecederaan serius yang dihadapi oleh mangsa boleh menyebabkan kematian. Contohnya, mangsa menjadi lumpuh, terencat akal dan parut kekal di badan. Mangsa tidak mampu melawan kerana mereka terlalu kecil dan tiada keupayaan untuk bertindak balas. Hal ini memberi ruang kepada golongan dewasa untuk bertindak dengan lebih ganas. Jelaslah, penderaan oleh golongan dewasa mampu memusnahkan masa hadapan mangsa penderaan.

       Seterusnya, penderaan kanak-kanak juga akan menyebabkan kanak-kanak itu mengalami kemurungan yang berpanjangan. Mangsa penderaan yang mengalami kecederaan mungkin berasa malu untuk berhadapan dengan masyarakat. Hal ini demikian kerana anggota badan mereka sudah mengalami kecacatan, mempunyai parut kekal di badan dan sebagainya. Mereka selalu menyisihkan diri kerana tidak mahu dilihat orang lain. Jika situasi ini berterusan, mangsa akan mengalami tekanan emosi kerana kesunyian  dan tiada tempat untuk meluahkan masalah yang dihadapi. Jelaslah kes penderaan kanak-kanak menyebabkan mangsa akan mengalami tekanan perasaan yang berpanjangan.

        Selain itu, kes penderaan terhadap kanak-kanak akan menyebabkan kanak-kanak  mengalami trauma. Hal ini demikian kerana mereka pernah mengalami pengalaman didera oleh orang yang rapat dengan mereka. Hal ini menyebabkan mereka takut untuk berhadapan dengan orang dewasa walaupun orang tersebut tidak pernah mendera mereka. Pada pandangan mereka, golongan dewasa semuanya berniat jahat terhadap mereka. Oleh itu, mereka hilang kepercayaan terhadap golongan dewasa. Kanak-kanak yang didera biasanya akan menunjukan perubahan sikap yang drastik. Contohnya, mangsa akan menjadi pendiam, penakut, suka menyendiri  dan banyak lagi. Hal ini seterusnya akan menjejaskan kehidupan normal kanak-kanak tersebut. Jika hal ini berterusan, kanak-kanak boleh mengalami tekanan mental. Jelaslah mangsa penderaan menjadi trauma kerana takut didera lagi.

       Kesan yang seterusnya ialah mangsa penderaan akan berpotensi untuk membunuh diri. Hal ini demikian kerana mangsa berasa diri mereka tidak berguna lagi. Kecederaan dan kecacatan yang dialami oleh mereka menyebabkan mereka tidak dapat hidup seperti kanak-kanak normal yang lain. Kanak-kanak menganggap penderaan yang dilakukan oleh golongan dewasa disebabkan perasaan benci pendera terhadap mangsa. Bukan itu sahaja, mangsa juga berpotensi untuk  membunuh diri apabila selalu dimarahi oleh golongan dewasa dengan menggunakan kata-kata kesat yang melampau. Contohnya, kes yang berlaku terhadap  seorang pelajar di Selangor yang membunuh diri  akibat dimarahi oleh gurunya secara berlebihan. Jelaslah penderaan yang melampau oleh golongan dewasa mampu menjurus kepada kematian terhadap mangsa.

        Kesan seterusnya ialah mangsa akan membesar sebagai insan yang tidak berperikemanusiaan. Hal ini demikian kerana, mangsa terkesan dengan sejarah yang pernah berlaku kepada diri mereka. Pengalaman didera sewaktu kecil akan menghilangkan perasaan belas kasihan terhadap orang lain. Kesannya kanak-kanak akan membesar dan menjadi individu yang suka berdendam dan tidak mempunyai perasaan kasih sayang terhadap orang lain kerana perasaan benci dan dendam telah menguasai diri mereka. Orang yang tidak bersalah juga turut menjadi mangsa mereka untuk melepaskan dendam. Mereka mengambil peluang ini untuk mendera mangsa semata-mata untuk melepaskan tekanan yang dihadapi selama ini. Contohnya, mangsa akan mendera anak-anak mereka sendiri tanpa belas kasihan. Jadi, kesan penderaan yang dihadapi semasa kecil mampu menukar sifat dan sikap seseorang mangsa menjadi lebih kejam.

        Kesimpulannya, terdapat banyak kesan penderaan terhadap kanak-kanak. Jika perkara ini tidak dibendung sekeras-kerasnya, maka bilangan kanak-kanak yang menjadi mangsa penderaan akan meningkat. Ibu bapa perlu menyediakan diri mereka dengan pendidikan keibubapaan sebelum bersedia untuk menimang cahaya mata. Selain itu, semua pihak seperti masyarakat, badan-badan kerajaan dan bukan kerajaan serta institusi swasta perlu turut memainkan peranan mereka dengan berkesan untuk membendung masalah penderaan terhadap kanak-kanak. Undang-undang yang berkaitan juga perlu diperketat untuk menangani masalah ini. Institusi masyarakat yang bebas daripada jenayah kemanusiaan mampu melahirkan modal insan yang sempurna yang mampu membangunkan dan menjana kecemerlangan negara pada masa hadapan.

No comments:

Post a Comment